Što je učenje?

Iz knjige: Vodič za preživljavanje u školi
Autor(i): Dubravka Miljković, Majda Rijavec

Ponekad studentima držimo predavanje na temu Kako uspješnije učiti. I svaki put neizostavno čujemo komentare tipa Što nam netko ovo nije rekao kad smo išli u osnovnu školu? Pa ako ni tebi nitko nikad nije govorio o tome kako se uspješnije uči - imaš to šansu pročitati u nastavku ove knjižice.

Učenje nije jedna aktivnost, nego se sastoji od više njih. To su:

prikupljanje informacija - nove informacije možemo čuti od profesora u razredu ili pročitati  u udžbeniku. No to nisu jedini izovri znanja. Nove informacije možemo dobiti i na radiju ili TV, na Internetu, u novinama i časopisima, od prijatelja i roditelja.

bilježenje informacija - informacije koje smo dobili moramo nekako zabilježiti jer će nam inače iz glave jednostavno vrlo brzo ispariti.

organizacija informacija - kako informacije dobivamo iz različitih izvora, na različit način i  u različito vrijeme moramo ih na neki način organizirati tako da nam bude jasno o čemu se radi.

razumijevanje informacija - sve informacije koje smo dobili, zabilježili i organizirali moramo razumjeti, moraju za nas imati smisla. Ako nešto naučimo površno, moći ćemo ispričati glavne činjenice (primjerice gdje i kada se bitka dogodila) ali ako zaista razmijemo to što smo naučili moći ćemo shvatiti značenje informacije (primjerice da je bitka bila prekretnica  u tom ratu).

pamćenje - od svega ovoga što smo naveli neće biti velike koristi ako ništa ne zapamtimo! Dakle, moramo odabrati ono što je najvažnije i svjesno odlučiti da ćemo to zapamtiti.

korištenje - sve što smo naučili moramo moći i upotrijebiti. Moramo to znati objasniti, riješiti problem, pisati o tome ili raspravljati s nekim.

Da bismo postali uspješni u učenju, moramo:

  • željeti razviti vještine koje su potrebne za uspješno učenje
  • vježbati, vježbati, vježbati

Ništa što želimo ostvariti ne događa se preko noći. Za sve je potrebno uložiti trud i vrijeme. To vrijedi i za učenje. Uspješno učenje je vještina kao i sve druge. Ako se budeš trudila razviti je, bit ćeš sigurno uspješnija nego sada.

Sjeti se kako si naučila voziti bicikl. U početku si sigurno nekoliko puta pala. Možda si se udarila i dobila nekoliko modrica. Vjerojatno ti je netko i pomagao - pridržavao ti bicikl i hrabrio te. No, ako si svladala strah i nisi odustala, ako si bila uporna i potrudila se - danas vjerojatno voziš bicikl bez i da razmišljaš o tome. I čudiš se onima koji to ne znaju!

Slična je stvar i s tvojom vještinom učenja. Mi ćemo ti pokazati kako, pomoći ti i malo te ohrabriti, a ako budeš uporna i ne odustaneš, rezultati će biti slični onima kod učenja vožnje bicikla.

Ali ako ne želiš razviti svoje vještine učenja, onda ni nećeš. Tu nema neke velike mudrosti. Ali ako želiš - u to moraš uložiti trud i vrijeme.

Dok budeš čitala ovu knjigu vidjet ćeš da mnoge stvari o kojima pišemo već znaš, da si ih naučila i usvojila. Ti dijelovi knjige bit će potvrda da to što radiš - radiš dobro. No neke stvari će ti sigurno biti nove i oko njih se isplati potruditi.

Učenje može biti zanimljivo i zabavno, ali i beskrajno naporno i dosadno. Mnoge stvari u životu naučili smo usput, ni ne primjećujući da ih učimo. Neke su zahtijevale truda, ali smo se pritom dobro zabavljali. Nažalost, školsko učenje nije uvijek ni usputno niti zabavno. Neke stvari su nam dosadne ili teške i dakako da bi njihovo učenje najradije preskočili. Kako to baš nije preporučljivo, jedino što nam preostaje jest poboljšati učenje tako da bude lakše i uspješnije. Dakle, što možemo učiniti?

Vjerojatno si već uočila da uz isti uloženi trud neki učenici nauče više i dobiju bolje ocjene, dok drugima to baš ne uspijeva. Za one prve kažemo da imaju dobro razvijene vještine učenja. Što znaju vješti i uspješni učenici?

  • dobro se organizirati
  • koncentrirati se
  • aktivno učiti
  • voditi bilješke
  • dobro pisati sastavke
  • brzo i efikasno čitati
  • uspješno se suočiti sa strahom od ispitivanja