Što je emocionalna inteligencija?
Komponente od kojih se sastoji
Sam izraz emocionalna inteligencija sugerira nam da je to sposobnost vezana za izlaženje na kraj s vlastitim emocijama što, složit ćete se sami, ponekad i nije baš lako. Nekim ljudima to uspijeva jako dobro, nekima prosječno a nekima gotovo nikako. Da je s ovima zadnjima teško komunicirati, raditi i živjeti vjerojatno vam ne trebamo dokazivati. Što je točno emocionalna inteligencija možda ćete najbolje razumjeti ako proučite pet komponenti od kojih se sastoji.
Poznavanje vlastitih osjećaja
Ključ emocionalne inteligencije je prepoznavanje osjećaja u trenutku kada se dogode (svijest o sebi). Sposobnost kontinuiranog praćenja svojih osjećaja je od presudne važnosti za razumijevanje samoga sebe. Ljudi koji su sigurni u to što osjećaju bolje upravljaju svojim životom i sigurniji su u svoje odluke - od odluke koga izabrati za bračnog partnera do odluke koji posao prihvatiti.
Kontrola intenziteta osjećaja
Prepoznavanje osjećaja samo je prvi korak iza kojeg slijedi upravljanje njihovim intenzitetom. Ljudi koji imaju ovu sposobnost u stanju su smiriti sami sebe, osloboditi se pretjerane anksioznosti, depresivnosti ili razdražljivosti. Oni koji to nisu u stanju stalno se bore sa svojim lošim osjećajima i teže se oporavljaju od životnih neugodnosti i udaraca.
Motiviranje samoga sebe
Bez obzira koliko smo sposobni i talentirani nećemo postići nikakav uspjeh bez upornog i dugotrajnog rada. Emocionalno inteligentni ljudi u stanju su motivirati sami sebe i dugo i naporno raditi da bi dostigli konačni uspjeh. Oni kontroliraju svoje impulse, misle pozitivno i optimisti su.
Prepoznavanje emocija kod drugih ljudi
Empatija je temeljna komunikacijska vještina. Ljudi koji su u stanju uživjeti se u osjećaje drugih ljudi lakše prepoznaju signale koji ukazuju na to što drugi ljudi trebaju ili žele. Zbog toga su uspješniji u velikom broju poslova - u poučavanju, prodaji i menedžmentu.
Uspostavljanje i održavanje odnosa s drugim ljudima
Umjetnost uspostavljanja i održavanja odnosa s drugim ljudima u velikoj mjeri ovisi i o prepoznavanju emocija kod drugih ljudi i prikladnom odgovaranju na njih.
Možda će vam razlika između visoko i nisko emocionalno inteligentne osobe biti jasnija iz sljedećeg primjera koji opisuje kako se takve dvije osobe ponašaju u situaciji kad moraju održati javnu prezentaciju.
Osoba niske emocionalne inteligencije Osoba visoke emocionalne inteligencije
· Što se više datum približava, postaje sve nervoznija, ima problema s jelom i spavanjem, općenito se osjeća loše. |
· Osjeća nervozu i pokušava joj se suprotstaviti pripremajući materijal za izlaganje. |
· Loše se priprema zbog velike nervoze. |
· Kad se pojave loše misli (Prezentacija će biti katastrofa) kaže sama sebi Sad još ne znam kako će biti. Vidjet ćemo. |
· Kad god pomisli na prezentaciju zamisli kako će biti užasna. |
· Koristi tehnike opuštanja i zamišlja prezentaciju. Padaju joj na pamet neke humorističke opaske koje može upotrijebiti. Također uočava kako bi prezentacija mogla izgledati slušateljima i što još treba doraditi. |
· Na dan prezentacije osjeća se užasno sve do samog početka. |
· Zbog opuštenosti u stanju je razdvojiti bitno od detalja nepotrebnih za prezentaciju. |
· Iako se prvih minuta osjeća užasno, kasnije se malo opušta. Ugodno je iznenađena. |
· Pomirila se s neizvjesnošću - zna da ne može biti sigurna kako će prezentacija na kraju ispasti. |
· Zbog prethodne nervoze pamćenje joj nije najbolje, pa često mora gledati u bilješke. |
· Na dan prezentacije osjeća nervozu, no kaže sama sebi da je određeni stupanj napetosti poželjan. |
· U prezentaciji nema ni malo humora jer je prenapeta da bi vidjela smiješnu stranu bilo čega. |
· Prvih nekoliko minuta je nervozna, a onda se opušta; publika se smije njenim humorističkim opaskama što je čini još opuštenijom. |
· Na kraju prezentacije zaboravi zahvaliti svom timu. |
· Opuštena je pa nema problema s pamćenjem; rijetko gleda u bilješke pa djeluje prirodno i spontano. |
Zašto je dobro biti emocionalno inteligentan
Kada su u pitanju osobna, socijalna i emocionalna inteligencija najviše istraživanja ima o posljedicama emocionalne inteligencije. Iako su vrlo zanimljiva i obećavajuća treba ih uzeti s oprezom jer su ipak tek na začetku. Evo nekih rezultata:
- Ljudi visoke emocionalne inteligencije dobivaju više podrške od svojih prijatelja i imaju manje problema u odnosima s drugim ljudima
- Manja je vjerojatnost da će postati skloni zloupotrebi droge i alkohola
- Uspješnije izbjegavaju nesuglasice i konflikte s drugima
- Manje su agresivni
- U poslovnom okruženju njihovi su klijenti zadovoljniji uslugama.
Kako razvijati emocionalnu inteligenciju
1. Opišite situaciju koja se dogodila u zadnjih mjesec dana u kojoj ste uspješno prepoznali i upravljali svojim i tuđim emocijama.
2. Koje ste emocije uspješno prepoznali kod sebe i kod drugih?
3. Koje vještine ste koristili kako bi upravljali tim emocijama kod sebe, a koje kod drugih?
4. Opišite situaciju koja se dogodila u zadnjih mjesec dana a u kojoj je bilo bitno da prepoznate i upravljate emocijama kod sebe i drugih ali to vam nije uspjelo.
5. S prepoznavanjem kojih emocija kod sebe i drugih ste imali problema?
6. Koje vještine biste voljeli da ste imali kako bi uspješno mogli upravljati tim emocijama?
7. Što možete poduzeti kako biste počeli razvijati te vještine? (Osim što ste sada ovo pročitali.)