Upitnik: Kako prepoznati darovito dijete?
Kako prepoznati darovito dijete, odnosno, koji su simptomi prema kojima bi roditelj mogao zaključiti da mu je dijete darovito (osim po tomu što je njegovo)? Za početak, odgovorite pošteno na sljedeća pitanja.
Je li vaše dijete:
a) na kraju polugodišta imalo prosjek školskih ocjena 4.9 ili viši?
b) sudjelovalo na županijskom natjecanju iz barem 3 predmeta?
c) pobijedilo na LIDRANU?
d) organiziralo školsku priredbu ili izložbu?
e) izvelo tečaj kompjutorskog opismenjavanja za vlastite učitelje?
Je li:
f) urednik školskog lista?
g) solist u školskom (a i crkvenom) zboru i/ili orkestru? Da li:
h) osim u školi, francuski i engleski uči kod gospodične Ljerke?
i) skakuće uz glazbu kod gđe Vesne?
j) igra vaterpolo ili barem samo pliva (bez lopte)?
k) glumi u Višnji, Šljivi ili sl.?
l) uči borilačke vještine?
Ako ste pretežno odgovorili s "DA", dijete vam je nesumnjivo darovito. Prije nego li nastavimo, razmislite koliki je bio vaš udio u poticanju djeteta na sve te aktivnosti. Činite li to:
- zato što sami niste imali prilike npr. naučiti nijedan strani jezik (pa danas ne možete pratiti satelitski TV program) ili se bavili sportom (pa se danas uspušete već pri penjanju na 4. kat)?
- zato što se nadate kako će dijete, kad jednog dana, dobro potkovano, krene u bijeli svijet, povesti i vas?
- zato što sve to radi i susjedov mali (iako i nije baš TAKO bistar)?
- ato što mislite kako djeca moraju biti maksimalno zaposlena jer se inače počinju drogirati ili poberu AIDS?
- zato što se nemate vremena baviti njima, pa vam je jednostavnije platiti da to čini tkogod drugi?
Djeca vole svoje roditelje. Ne žele ih razočarati. Na pitanje je li im teško i kako to sve uopće stižu, spremno odgovaraju kako im nije teško, navikli su se na sve te obveze, a stignu se i zabavljati. (Svaki drugi mjesec po 6 minuta.)
Koji su mogući ishodi? Prvo, preopterećenu djetetu mogu pregorjeti osigurači, najčešće u vidu bijega u bolest - za koju se teško može utvrditi organski uzrok. (Bolest = odmor i pažnja!) Zatim, dijete ubačeno na kolosjek mnoštva obveza ne stigne zapravo naučiti mnoge, za prilagođeno življenje potrebne, vještine. Nema vremena slušati tajne svojih prijatelja, svađati se i miriti s njima, igrati lovice, biti nestašno, pa i nemoguće, obavljati kućne poslove, uzgajati svoju biljku, imati kućnog ljubimca...
O eventualno-po-dijete-pozitivnom ishodu mogli bismo govoriti u situaciji da ono odluči oduprijeti se pretjeranim zahtjevima i praktički vam pokazati koliko je darovito glede onih borilačkih vještina!